¨Δημοκρατία και Πολιτικά Δικαιώματα¨
Γύρω από τη λέξη «δημοκρατία» φαίνεται να υπάρχει μια ιδιαίτερα εκτεταμένη συμφωνία.
Η σημασία ή οι σημασίες αυτής της πανάρχαιας Ελληνικής λέξης γίνεται αντικείμενο οξύτατων συζητήσεων από τη γέννησή της έως τις μέρες μας.
Γενικά μιλώντας και ανέκαθεν, η έννοια της δημοκρατίας στον «κόσμο» που ζούμε είναι αποδεκτό να της αποδίδουμε πάντα θετική αξία.
Η λέξη αλλά και το περιεχόμενο που έχει λάβει ειδικότερα στην εποχή μας, πρέπει να εξεταστεί -και δεν είναι ασφαλώς προς εγκατάλειψη- γιατί χρησιμεύει ως άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται οι πλέον ουσιώδεις διαμάχες για την πολιτική και το περιεχόμενό της.
Οι έννοιες της Ελευθερίας και της Ισότητας είναι εξίσου σημαντικές και υπεισέρχονται στην έννοια της Δημοκρατίας με την πρώτη να επιβάλλεται της δεύτερης.
Όμως για τι πράγμα μιλάμε όταν κάνουμε λόγο για τη Δημοκρατία σήμερα?
Στην αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη, την συναντάμε ως λέξη Πολιτεία, συχνά με τις διαφορετικές μορφές πολιτείας όπως αυτή αποδίδονταν: μοναρχία, ολιγαρχία, δημοκρατία.
Άρα μιλάμε είτε για «την εννοιολογική τάξη του δημόσιου δικαίου», είτε την «εννοιολογική τάξη της διαχειριστικής πρακτικής», που δηλώνει τόσο τη μορφή νομιμοποίησης της εξουσίας, με τους τρόπους και τις διαδικασίες άσκησής της.
Σήμερα -στο πλαίσιο του σύγχρονου πολιτικού λόγου- ο εν λόγω όρος αναφέρεται κυρίως «ως μια τεχνική διαδικασία (δια)κυβέρνησης».
Έτσι, σε συνθήκες απόλυτης κυριαρχίας «της οικονομίας της αγοράς» , -όπως ονομάζεται ο Καπιταλισμός στις μέρες μας-, η έννοια της δημοκρατίας και των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτήν σχετικοποιούνται.
Στην εποχή του κυρίαρχου και ¨επιτιθέμενου νεοφιλελευθερισμού της καταστροφής¨, όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται η φάση εξέλιξής του, γινόμαστε όλο και περισσότερο μάρτυρες μια συντριπτικής επικυριαρχίας της διακυβέρνησης και της οικονομίας ως επικυρίαρχης επί της λαϊκής κυριαρχίας, που σταδιακά αλλά και σταθερά «αποστραγγίζεται» από κάθε βαθύτερο και ουσιαστικό νόημα.
Με κεντρικό το πρόβλημα της πολιτικής να παραμένει σε κρίση και αμφισβήτηση, δεν είναι η λαϊκή κυριαρχία αλλά η διακυβέρνησή στο επίκεντρο, ως άσκηση διακυβέρνησης ισχυρών συμφερόντων.
Η Δημοκρατία στις μέρες μας τελικά δεν έχει και πολύ μεγάλη σχέση, με αυτό που ο Πλάτωνας αποκαλεί «διευθύνουσα οργάνωση» , ως έναν ορισμένο τύπο συγκρότησης.
Είτε ακόμα και με την άποψη του Β. Λένιν, ό οποίος θα μας την περιγράψει, «η δημοκρατία δεν είναι παρά μια μορφή (λειτουργίας) του κράτους».
Και για τις δύο παραπάνω αναφορές δεν είναι τόσο η αντικειμενικότητα αυτής της μορφής όσο η υποκειμενική της απήχηση. Δηλαδή η «μετάβασή μας» από τη δημοκρατία στον δημοκράτη (πολίτη).
Άρα το κρίσιμο ερώτημα είναι πως μεταπλάθεται αυτή, στην ικανότητα, την επιθυμία της εμπέδωσής και της «μικροαπόλαυσης», αποτελούν το κρίσιμο γνώρισμά της.
Η προσέγγιση του Πλάτωνα τελικά εμπεριείχε την πεποίθηση ότι «η δημοκρατία δεν θα σώσει την ελληνική πόλη», όπως και πράγματι συνέβη.
Έτσι θα πούμε με σχετική βεβαιότητα ότι η Δημοκρατία δεν θα σώσει την οργάνωση της κοινωνίας στη «Δύση» όπως αυτή λειτουργεί και εξελίσσεται.
Επικαιροποιώντας το παλαιό μεγάλο δίλημμα, ως πρόβλημα του καιρού μας να παραμένει ακόμα ως ζητούμενο είναι, εάν δλδη Δημοκρατία θα γίνεται πιο ουσιαστική και πιο συμμετοχική και θα οδηγήσει σε Ισότητα με Ελευθερία (σοσιαλισμός) ή όπως ως τώρα φαίνεται θα οδηγηθούμε με την «προσχηματική» λειτουργία της Δημοκρατίας στην βαρβαρότητα».
Άρα θα πρέπει να επανα-επινοήσουμε μέσω νέων οδών, τους τρόπους και τους δρόμους της επανα-θεμελίωσης της Δημοκρατίας, με περισσότερη και μεγαλύτερηευρεία , λαϊκή συμμετοχική ενίσχυση των μορφών αυτό-θέσμισης της, με αμεσότερες και αποκεντρωμένες μορφές λειτουργίας της από την κεντρική διοίκηση. (το Κράτος)
Συμπερασματικά μπορούμε να κωδικοποιήσουμε τις κοινές παραδοχές που προέκυψαν από την 4η ΘΕΜΑΤΙΚΗ συζήτησημε θέμα, «Δημοκρατία και Πολιτικά Δικαιώματα» στις μέρες μας ως εξής.
Η εκρηκτική αύξηση της ανεργίας που ακολούθησε επέφερε την φυγή ιδιαίτερα σημαντικά και δυσανάλογα μεγάλου κύματοςαπό εξιδεικευμένοκαι δυναμικότμήμα της κοινωνίας από τη χώρα. Αυτό το κρίσιμο παραγωγικό τμήμα της Νεολαίας, με υψηλή ειδίκευση και εξειδικευμένους επιστήμονες και επαγγελματίες, είναι ήδη ένα τραγικό διαχρονικό γεγονός με τεράστιες συνέπειες πέραν όλων των άλλων και στην υπογεννητικότητα.
Είναι ήδη ορατά τααποτελέσματα αυτής της πολιτικής στην κοινωνία μας, στην οποία διευρύνθηκαν επικίνδυνα τα φαινόμενα της φτώχειας μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού.Είναι ήδη σημαντικά αποδυναμωμένα τα κοινωνικά και δημοκρατικά δικαιώματα που εν τέλει οδήγησαν στην παραπέρα ενδυνάμωση της εξάρτησης, στο οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό αλλά και εθνικό επίπεδο, υποθηκεύοντας τελικά την ίδια την Δημοκρατία και τα κοινωνικά και δημοκρατικά δικαιώματα.
Ο φανερός και καθημερινός κίνδυνος στο οποίο βρίσκονται -περισσότερο από 18 μήνες ο ελληνικός λαός-, με την απώλεια αρχικά εκατοντάδων και τώρα χιλιάδων ήδη συμπολιτών μας, που χάνουν την ζωή τους καθημερινά από την κυνική και ανάλγητη ασκούμενη πολιτική, που σε συνδυασμό με την ανικανότητα της διοίκησης συνολικά και των επιτελών της κυβέρνησης και του Κράτους, που αρνούνται πεισματικά να ενισχύσουν αλλά και να υποστηρίξουν ουσιαστικά το Δημόσιο Σύστημα Υγείας με την ορατή ανάγκη ενίσχυσης και αναβάθμισης του ΕΣΥ μας το επιβεβαιώνουν καθημερινά.
Ακολούθησαν μεγάλες περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες με τεράστια μείωση σε όλους τους κοινωνικούς τομείς. (Υγεία, Εκπαίδευση, Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση ….έως και την Εθνική Άμυνα).
Έτσι πορεύεται 2 χρόνια τώρα ασκώντας με έκδηλο αυταρχισμό την κυβερνητική της πολιτική σε όλα τα κοινωνικά και δημοκρατικά μέτωπα.
Ήδη η συρρίκνωση του δημόσιου χώρου, με το μεγάλο πλήθος των απαγορεύσεων που έχουν επιβληθεί στην κοινωνία, -με πρόσχημα πάντα την πανδημία-, επέτειναν την πολιτική αντιπροσώπευση να μετατρέπεται συχνά σε φάρσα ή γελοιότητα.
Ήδη η κυβέρνηση προχώρησε στην αλλαγή του εκλογικού νόμου, της απλής αναλογικής στην Τ.Α, -με το γελοίο και προκλητικό επιχείρημα «της ενίσχυσης της αντιπροσωπευτικής και λειτουργικής δημοκρατίας», όπως και η επικείμενη και διακηρυγμένη πρόθεση της, για αλλαγή του εκλογικού νόμου των Βουλευτικών εκλογών, μας οδηγούν στην πεποίθηση και επιβεβαιώνουν την πολιτική μας θέση, ότι η παραπέρα συρρίκνωση της δημοκρατικής αντιπροσώπευσης και στη μεθοδευμένηενίσχυση της «αυτοδικαίως ονομαζόμενης μιαςνέας μορφής ολιγαρχίας»!
Δημήτρης Τεμουρτζίδης, 15.06.2021