Το Εθνικό Σύστημα Υγείας με ευθύνη της Κυβέρνησης διαλύεται. Οι πολίτες πληρώνουν έως και 50% του κόστος των φαρμάκων τους και απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα διότι τα δημόσια νοσοκομεία έχουν μετατραπεί σε νοσοκομεία αντιμετώπισης της COVID-19. Οι νέοι γιατροί μεταναστεύουν για μια αξιοπρεπή διαβίωση.
Το όραμά μας ταυτίζεται με τις ανάγκες του Ελληνικού λαού για δημόσια, ανθρωποκεντρική, υψηλού επιπέδου, αποκεντρωμένη, ίση προς όλους δωρεάν Υγεία.
Βασικοί στόχοι:
Άμεση εκπόνηση του Υγειονομικού Χάρτη της Ελλάδας και ολικός σχεδιασμός για την Υγεία στην Ελλάδα (logistics).
Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Π.Φ.Υ.)
Οργανωτική και διοικητική ανάπτυξη της Π.Φ.Υ. μέσα στο Ε.Σ.Υ. Θα αποτελέσει το κατεξοχήν εργαλείο άσκησης πολιτικής ισότητας. Προβλέπει τη δημιουργία κοινών παροχών αναλογικά και ισότιμη προσβασιμότητα. Οι γενικοί γιατροί/παθολόγοι της μονάδας Π.Φ.Υ. θα έχουν τη δυνατότητα να στείλουν τον ασθενή τους σε άλλον ειδικό γιατρό, διαγνωστικό κέντρο ή νοσοκομείο μετά από απευθείας συνενόηση ή με παραπεμπτικό σημείωμα.
Κύτταρο της Π.Φ.Υ. θα αποτελεί η Ομάδα Υγείας (ΟΥ) αποτελούμενη από 4-5 οικογενειακούς γιατρούς (γενικοί ιατροί ή παθολόγοι) έναν παιδίατρο, έναν οδοντρίατρο (συνδεδεμένη με φαρμακείο) που υποβοηθούνται από τουλάχιστον μια νοσηλεύτρια/η, μία επισκέπτρια/τη υγείας, έναν φυσικοθεραπευτή/ρια και ένα/μια ψυχολόγο.
Θα δημιουργηθούν 1200-1400 ΟΥ ανά την επικράτεια και θα χορηγηθούν κινήτρα στο προσωπικό ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή (κίνητρα μισθολογικά και μοριοδοτικά). Σε κάθε πέντε ΟΥ της ΠΦΥ (50.000 άτομα) αναλογεί μια Μονάδα Αναφοράς (ΜΑ) η οποία θα είναι εξοπλισμένη, θα μπορεί να κάνει τις εργαστηριακές εξετάσεις που ζητούν οι ΟΥ, θα διαθέτει γιατρούς όλων των ειδικοτήτων και θα λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως. Η λειτουργία των παραπάνω δομών απαιτεί την ανάπτυξη Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Δικτύων Π.Φ.Υ. (μηχανοργάνωση) με διασυνδέσεις λειτουργικές. Τα δίκτυα αυτά θα αναφέρονται σε εθνικό επίπεδο και σε αυτά θα μπορεί να ενταχθεί οποιαδήποτε δομή ή λειτουργία της Π.Φ.Υ., θα είναι συνδεδεμένα με τα δίκτυα της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης με τα οποία θα μπορούν να ανταλάσσουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και να δρουν επί του ιδίου φακέλλου εφόσον υπάρχει λόγος. Κάθε πολίτης θα έχει δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης στον φάκελλό του. Οι υπηρεσίες αυτές ξεκινούν από τη γέννηση και φθάνουν μέχρι το τέλος της ζωής του ατόμου. Ο ασθενής θα έχει το προσωπικό του τσιπάκι (ηλεκτρονικός φάκελλος) το οποίο θα ενημερώνεται σε κάθε του επίσκεψη στην ΟΥ. Έτσι θα υπάρχει πλήρης ενημέρωση των πάντων ακόμη και εάν ο ασθενής απευθυνθεί για δικούς του λόγους στον ιδιωτικό τομέα.
Για όσον καιρό ο αριθμός των γενικών γιατρών/παθολόγων δεν επαρκεί να καλύψει της ανάγκες σε Εθνικό επίπεδο οι Υ.ΠΕ. μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων. Η ολοκληρωμένη δέσμη υπηρεσιών που θα προσφέρει η ΟΥ περιλαμβάνει: πρόληψη, αγωγή υγείας, προαγωγή υγείας, προσυμπτωματικό έλεγχο, ψυχικά νοσήματα, κατ’ οίκον φροντίδα υγείας και κατ’ οίκον νοσηλεία, αποκατάσταση, θεραπεία, σχολείο, χώρο εργασίας,
Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας.
Οι γιατροί θα εργάζονται στο Δημόσιο τομέα. Θα πληρώνονται από το δημόσιο, για δε την κλήση σε οικία εκτός ωραρίου θα υπάχει έξτρα αμοιβή. Επίσης θα αμοίβεται και η εφημερία ετοιμότητας. Εάν υπάρχει έλλειψη ειδικών, το σύστημα προσωρινά μπορεί να προσλάβει ανειδίκευτους γιατρούς με εμπειρία 5 ετών στο επάγγελμα ή ενός έτους σε νοσοκομείο.
Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια περίθαλψη
Διοικητική υπαγωγή Στρατιωτικών και Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων στο Υπουργείο Υγείας. Ο ΥπΥγ. δύναται να ιδρύει Κλινικές του ΕΣΥ μέσα στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία. Οι Πανεπιστημιακοί και οι Στρατιωτικοί γιατροί γίνονται πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Ενιαίες εργασιακές σχέσεις μέσα στα Νοσοκομεία. Στελέχωση των πανεπιστημιακών κλινικών – εργαστηρίων αποκλειστικά από πανεπιστημιακούς γιατρούς.
Eπανεκτίμηση της αποδοτικότητας όλων των νοσοκομείων σε όλα τα επίπεδα.
Ίδρυση Αρχής ελέγχου δαπανών φαρμάκων/εξετάσεων/επεμβάσεων.
Δια βίου εκπαίδευση γιατρών και νοσηλευτών. Εκπαίδευση με κρατική επιδότηση.
Ουσιαστική εφαρμογή της ομάδας διαλογής στα ΤΕΠ όλων των Γενικών Νοσοκομείων
Τυποποίηση και προώθηση ενιαίου δωρεάν πακέτου ανώνυμων εξετάσεων για Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα (στις ΟΑκαι τα γενικά νοσοκομεία).
Θεσμοθέτηση των Συντονιστικών Οργάνων των Επιστημονικών Επιτροπών (ΣΟΕΕ) που επικουρούν τις ΥΠΕ σε όλα τα ζητήματα. Είναι εκλεγόμενα όργανα και επι κεφαλής είναι ο Γραματέας του Οργάνου με τριετή θητεία.
Θεσμοθέτηση των Ακαδημιών του ΕΣΥ ανά ΥΠΕ (εκλεγόμενα όργανα). Στελεχώνονται αποκλειστικά από ιατρούς το ΕΣΥ. Έργο τους η α. εκπαίδευση β. έρευνα, γ. η παροχή μεταπτυχιακών τίτλων (master, κλινικός καθηγητής).
Ένταξη των Υγειονομικών Περιφερειών στις Διοικητικές Περιφέρειες (με αύξηση του αριθμού των Υγειονομικών περιφερειών και ταυτόχρονη μείωση του αριθμού των διοικητικών περιφερειών, έναρξη λειτουργίας του μοντέλου οικονομικής ομοσπονδοποίησης στην υγεία= fiscal federalism).
Αναδόμηση του ΚΕΣΥ, αιρετή σύνθεση με συμμετοχή εκπροσώπων των ΥΠΕ, οι οποίοι είναι άμεσα ανακλητοί μετά από απόφαση του ΣΟΕΕ της ΥΠΕ.
Επανίδρυση της Εθνικής Φαρμακοβιομηχανίας και της Κρατικής Φαρμακαποθήκης και επανεκτίμηση όλης της νομοθεσίας που αφορά το φάρμακο και τα φαρμακεία από το 1990 και μετά. Θεσμοθέτηση του δωρεάν ελληνικού γενόσημου και όπου δεν είναι δυνατό μείωση των τιμών φαρμάκων και επιστροφή των συμμετοχών των ασθενών για το φάρμακο στα προ του 2010 επίπεδα.
Αύξηση του ΑΕΠ που χορηγείται στην Υγεία ετησίως ώστε να καλυφθούν πλήρως οι υπάρχουσες ανάγκες (διορισμοί, υλικά) και να δημιουργηθουν νέες υποδομές.
Γεώργιος Βέργουλας